Banken houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen en vermogensopbouw. Zo is het onder meer niet altijd duidelijk of er sprake is van sparen of beleggen en wat de kosten zijn van het product. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat financiële ondernemingen dat beter gaan doen.
Volgens de AFM is het ook voor consumenten vaak lastig te begrijpen welke voorwaarden van toepassing zijn voor een bepaald rentepercentage. Zo ziet de toezichthouder producten die een hoger rentepercentage toekennen bij: een hoger saldo, een minimum inleg, opnamebeperkingen enz. Soms wordt de consument ook verplicht kosten te maken voor andere producten; bijvoorbeeld pakketkosten of kosten voor een betaalrekening. Ook komt de AFM ‘spaaraanbiedingen’ tegen die eigenlijk een beleggingsproduct zijn.
De AFM heeft tijdens een korte verkenning naar spaarproducten geconstateerd dat lang niet alle aanbieders duidelijk en correct communiceren en roept aanbieders op tot naleving van de wettelijke voorschriften.